Ženská a gynekologická fyzioterapia

Čo by sme mali vedieť o panvovom dne?

Svaly panvového dna sa nachádzajú v panvovej oblasti. Skladajú sa z troch vrstiev. Hlavne druhá a tretia vrstva sú dôležité svaly, ktoré nám zabezpečujú stabilitu panvy, bedier a pri správnom fungovaní udržujú primeraný tonus panvového dna, čo je dôležité pre správne fungovanie orgánov v panvovej oblasti. Spolu s bránicou, brušnými svalmi, bočnou a zadnou stranou trupu tvorí takzvaný hlboký stabilizačný systém. Pri ich oslabenej funkcii alebo hyperfunkcii nastávajú problémy s otehotnením, inkontinencia, prolapsy, bolestivá menštruácia, bolesti panvy a bedrovej chrbtice a iné.

Prečo svaly panvového dna ochabnú?

Prevažná väčšina komplikácii nastáva po pôrode, či veľkosťou bábätka, mnohopočetné tehotenstvo, komplikovaný pôrod, nevhodné športové zaťaženie a iné.

Gynekologická fyzioterapia

Oslabanie a dysfunkciu svalov panvového dna ale zväčša necítime. Na diagnostiku panvového dna sú špecialne vyškolení a certifikovaní fyzioterapeuti, ktorí majú kompetencie pracovať v tejto oblasti.

Akými ťažkosťami sa zaoberá gynekologická fyzioterapia?

• urogynekologické problémy
  • močová inkontinencia (tzv. stresová inkontinencia),
  • problémy s otehotnením
  • bolesti pohybového aparátu v tehotenstve
  • predpôrodná fyzioterapia
  • starostlivisť o jazvy (nástrih, natrhnutie, sekcia)
  • popôrodná fyzioterpia
  • diastáza brušných svalov,
  • pokles svalov panvového dna (prolaps),
  • bolesti v oblasti panvy
  • kostrčový syndrom
  • bolestivá či nepravidelná menštruácia
  • bolesti spojené s pohlavním stykom.

Ako prebieha vyšetrenie?

Vyšetrenia začína počiatočným rozhovorom s pacientkou a následnou celkovou diagnostikou a výšetrením postúry, tzn. držanie tela, pohybové stereotypy, rôzne návyky, špeciálne testy pohybového aparátu.

Ďalšie vyšetrenie je takzvané „per vaginam“, kde si fyzioterapeutka zdiagnostikuje, “opalpuje” svaly panvového dna zvnútra. Palpáciou sa dá hneď zistiť, či sú tam spúšťové body - triggerpointy alebo bolestivé miesta, ktoré následne hneď aj ošetrujeme. Taktiež sa zameriava na uvoľnenie jaziev po sekcii alebo inej brušnej operácii. Ďalej sa zisťuje svalová sila, opakovanie, výdrž svalov, rýchle kontrakcie, stresové manévre a iné. Po vyšetrení stanový fyzioterapeut odporúčaný plán liečby, ktorý sa skladá prevažne zo špecifického cvičenia.